ساعت طلایی عکاسی و نور خورشید

ساعت طلایی عکاسی شاید از آن عبارت هایی باشد که چه اهل فن و چه افراد عادی کم و بیش آن را شنیده اند . در اینجا کمی دقیقتر به مفهوم ساعت طلایی و اهمیت آن در عکاسی فضای باز می پردازیم . قبل از پرداختن به این مفهوم لارم است به اهمیت نور در عکاسی پی ببریم . نور چه به صورت طبیعی و یا نور آتلیه ای پارامترهای مختص به خود را دارد . به طور مثال گستردگی پخش ، شدت و کنتراست نور ، از جمله ویژگی هایی هستند که تاثیر بسزایی در خروجی نهایی عکس خواهند داشت .
برای درک شدت و کنتراست نوری می توانید به سایه ایجاد شده از شخص ، درختان و یا اجسام موجود در محل دقت نمایید . در ظهر و با توجه به شدت تابش و محل قرار گیری خورشید در آسمان ، سایه های ایجاد شده قوی ، پر کنتراست ، کوتاه تر و قابل تشخیص تر هستند . اما تابش خورشید در موقعیت یکسان و زمان متفاوت در عصر ، دارای نوری نرم تر است که سایه هایی بلند تر ایجاد میکند که مرز سایه ها با محیط دقیقا قابل تشخیص نیست و به آن نور کم کنتراست تر می گوییم .

ساعت طلایی عکاسی

چه زمانی ساعت طلایی عکاسی است ؟

باید گفت پرسش به این پاسخ با توجه به قرار گرفتن شما در عرض جغرافیایی مختلف روی زمین متفاوت است . اما اگر بخواهیم به صورت نسبی بدان اشاره کنیم ، باید گفت که ساعت طلایی عکاسی در روز به صورت طبیعی در دو زمان رخ می دهد . این زمان را میتوان بازه یک ساعت پس از طلوع خورشید و همچنین یک ساعت قبل از غروب خورشید در نظر گرفت . نور خورشید در این بازه زمانی ، رنگهای قرمز-زرد و  نزدیک به آن همانند نارنجی و ارغوانی بیشتری را در محیط ایجاد می کند و نسبت به بازه های دیگر زمانی که خورشید در آسمان است،  نرم تر است .
دلیل نامگذاری این بازه زمانی در طول روز هم همین رنگهای محیطی موجود است . رنگ طلایی ایجاد شده در این زمان مورد علاقه بسیاری از عکاسان است که بدوندغدغه از شدت نور و ایجاد سایه های تند ، میتوانند به ثبت لحظات دلخواه خود بپردازند . از اینروست که بسیاری از عکاسان به این بازه زمانی ، ساعت جادویی عکاسی می گویند.

کاربردهای ساعت طلایی عکاسی در ژانرهای مختلف

شاید اولین تصویری که در ذهن شما از عکاسی در ساعت طلایی نقض می بندد ، ساحل و منظره زیبای دریا باشد . باید گفت ساعت طلایی عکاسی و استفاده از آن در ژانرهای مختلف کاریرد فراوان دارد . به طور مثال در عکاسی عروس و یا عکاسی فرمالیته می توان از این بازه طلایی استفاده است . از همین روز است که معمولا در عکاسی فرمالیته عروس ، زوجین از ساعات قبل طلوع خورشید آماده هستند و با در نظر گرفتن بعد مکان مورد عکاسی یا ساخت کلیپ ، خود را آماده عکاسی در زمان ساعت طلایی پس از طلوع میکنند.
در سایر ژانرهای عکاسی نیز ، و با توجه به اهمیت بکارگیری دانسته های عکاسی ، عکاسان سعی می کنند از ساعت طلایی نهایت استفاده را نمایند . ثبت مناظر شهری و عکاسی معماری نیز یکی دیگر از مواردی است که مورد توجه عکاسان در این بازه زمانی است . شما نیز می توانید علاوه بر موارد فوق ، عکاسی فضای باز ، عکاسی از طبیعت و همچنین عکاسی از حیوانات را در ساعت طلایی عکاسی انجام دهید . در زیر  نمونه هایی از عکاسی در Golden Hour یا همان زمان طلایی و جادویی عکاسی قرار داده شده است . علاوه برتفاوت عکسها در ژانر ، متغییر بودن و ایجاد رنگهای مختلف در محیط نیز قابل توجه است.

5 دلیل انتخاب ساعت طلایی جهت ثبت عکس

حال که به صورت کلی با مفهوم بازه زمان طلایی عکاسی آشنا شدید ، بهتر است به دلایلی که بسیاری مدرسان دوره آموزش عکاسی بدان تاکید دارند و هنرجویان از این ساعات استفاده میکنند بپردازیم . شما نیز می توانید با تمرین و کسب تجربه در ژانر مورد نظر خود از این زمان استفاده نموده و ثبت های متفاوتی را ارائه نمایید. به طور مثال با تلفیق ایده های خلاقانه عکاسی بارداری و استفاده از ساعت طلایی در ثبت عکس ، می توان سطح عکاسی بارداری خود را ارتقا داد.در اینجا پنج دلیل برای انتخاب ساعت طلایی در عکاسی آورده شده است:

  1. نور گرم و نرمی مناسب نور خورشید : نور خورشید در ساعت طلایی گرم و نرم است. این نور به خوبی با پوست انسان و سایر رنگ‌ها ترکیب می‌شود و باعث می‌شود که تصاویر طبیعی‌تر و جذاب‌تر به نظر برسند.
  1. سایه‌های طولانی و ملایم :سایه‌ها در ساعت طلایی طولانی و ملایم هستند. این سایه‌ها می‌توانند به ایجاد عمق و بعد در تصاویر کمک کنند.
  1. رنگ‌های غنی و اشباع شده : نور خورشید در ساعت طلایی می‌تواند باعث ایجاد رنگ‌های غنی و اشباع شده در تصاویر شود. این رنگ‌ها می‌توانند به ایجاد تصاویری جذاب و گیرا کمک کنند.
  1. فضایی آرام و شاعرانه : ساعت طلایی اغلب با فضایی آرام و شاعرانه همراه است. این فضای آرام می‌تواند به ایجاد تصاویری احساسی و تأثیرگذار کمک کند.
  1. امکانات خلاقانه : ساعت طلایی می‌تواند فرصت‌های خلاقانه‌ای را برای عکاسان فراهم کند. به عنوان مثال، می‌توان از این زمان برای ایجاد تصاویر ماکرو از گل‌ها یا تصاویر منظره از مناظر طبیعی استفاده کرد.

در اینجا چند نکته برای عکاسی در ساعت طلایی آورده شده است:

  • از سه پایه استفاده کنید. نور در ساعت طلایی می‌تواند بسیار کم باشد، بنابراین استفاده از سه پایه برای جلوگیری از لرزش دوربین ضروری است.
  • سرعت شاتر را تنظیم کنید. سرعت شاتر را به اندازه‌ای تنظیم کنید که نور کافی به سنسور دوربین برسد.
  • ISO را تنظیم کنید. ISO را به اندازه‌ای تنظیم کنید که نور کافی به سنسور دوربین برسد.
  • با ترکیب‌بندی بازی کنید. از سایه‌ها و نور برای ایجاد تصاویر جذاب استفاده کنید.