چگونه از عکسهای خود مراقبت کنیم

عکس‌ها یکی از ارزشمندترین دارایی‌های ما هستند. آنها خاطرات ما را از لحظات مهم زندگی ثبت می‌کنند و می‌توانند نسل‌ها را به هم پیوند دهند. اما عکس‌ها نیز مانند هر شیء دیگری در معرض آسیب قرار دارند. اگر می‌خواهید عکس‌های خود را برای سال‌های طولانی نگه دارید، باید از آنها به درستی مراقبت کنید. عکسها با تمام زیبایی و جاذبه ای که دارند بر روی متریال کاغذ چاپ می شوند . کاغذها با ضخامت های بالا و حتی بهترین چاپ ها نیز نیاز به محافظت دارند . آشنایی با عوامل محیطی که به عکسها آسیب وارد میکنند  ما را در اعمال روشهای محافظت از عکس کمک میکند  .

عوامل مختلفی می‌توانند باعث آسیب به عکس‌ها شوند، از جمله:

  • نور: نور شدید و تابش مستقیم می‌تواند باعث تغییر رنگ و محو شدن عکس‌ها شود.
  • رطوبت: رطوبت بالا می‌تواند باعث کپک زدن و پوسیدگی عکس‌ها شود.
  • دمای بالا: دمای بالا می‌تواند باعث تغییر رنگ و ترک خوردن عکس‌ها شود.
  • مواد شیمیایی: مواد شیمیایی می‌توانند باعث آسیب به لایه‌های حساس عکس‌ها شوند.
  • ضربه و خراش: ضربه و خراش می‌توانند باعث آسیب فیزیکی به عکس‌ها شوند.
آسیب دیدن عکسها در معرض نور خورشید

روش‌های نگهداری از عکس‌های چاپ شده

برای نگهداری از عکس‌های چاپ شده، باید آنها را از عوامل آسیب‌رسان دور نگه دارید. در اینجا چند نکته برای نگهداری از عکس‌های چاپ شده آورده شده است:

  • عکس‌ها را در مکانی تاریک و خنک نگهداری کنید. بهترین دما برای نگهداری از عکس‌ها 15 تا 20 درجه سانتیگراد است.
  • عکس‌ها را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید. اگر مجبور هستید عکس‌ها را در مکانی روشن نگهداری کنید، از یک پرده یا روکش برای محافظت از آنها در برابر نور مستقیم خورشید استفاده کنید.
  • عکس‌ها را در مکانی خشک نگهداری کنید. رطوبت بالا می‌تواند باعث کپک زدن و پوسیدگی عکس‌ها شود.
  • از قرار دادن عکس‌ها در معرض مواد شیمیایی خودداری کنید. مواد شیمیایی می‌توانند باعث آسیب به لایه‌های حساس عکس‌ها شوند.
  • عکس‌ها را در مکانی امن نگهداری کنید. از قرار دادن عکس‌ها در معرض ضربه و خراش خودداری کنید.

نقش عواملی همچون نور ، خراش و رطوبت در آسیب رساندن به عکسها

قاب ، آلبوم و تخته شاسی

روش های دیگر جهت محافظت از عکسها

در متن بالا به روشهای ابتدایی موثر جهت جلوگیری از آسیب دیدن عکسها اشاره شد . اما بدین نکته نیز باید توجه داشت که در اکثر موارد ما عکسها را برای نمایش دادن و دیده شدن سفارش می دهیم و هزینه های چاپ عکس صورت گرفته شده ، تنها برای آرشیو و انبار کردن عکسها نیست . بنابراین باید از موارد کمکی به مجموعه چاپ خود کمک بگیریم .

در زیر به تعدادی از این موارد اشاره میکنیم :

  • آلبوم عکس کلاسیک : آلبوم های عکس از زمان های کودکی همگی ما میهمان منازلمان بوده اند . از عکسهای جشن تولد تا عکسهای مربوط به مراسم عروسی و یا دورهمی های خانوادگی ، همگی درون آلبو های کلاسیک قرار داده می شدند. مزیت این آلبو ها قابلیت تغییر و یا تعویض عکس در آنها بود که هنوز هم در بین بسیاری از کاربران رایج هستند . امروزه این قاب عکسها را می توانید به صورت فریم دار از فروشگاه های مربوط به چاپ و یا لابراتوار تهیه نمایید.
  • آلبوم های دیجیتال : پس از آلبوم های کلاسیک دوست داشتنی نوبت به دوره آلبوم های  دیجیتال رسید . آلبومهای دیجیتال در بین کاربران با نام آلبوم ایتالیایی و یا ژورنال عکس هم شناخته می شوند . مزیت آلبومهای دیجیتال ، چینش دلخواه و تعداد بالاتر عکس در صفحات و همچنین کاربرد متریال و کاغذ چاپی متفاوت در آن بود.
  • قاب عکس : تاریخچه قاب ها به سالها و حتی قرن ها پیش از عکاسی باز میگردد. از زمان فراگیر شدن هنر نقاشی و ورود آن به منزل عموم مردم ، قاب های هنری به کالایی پرکاربرد در بین مشتریان علاقه مند به نقاشی تبدیل شد . در دوره ورود و پیشرفت عکاسی نیز نقاشی داخل قاب ها ، جای خود را به عکس داد و انواع قاب کلاسیک و مدرن همچنان در بین کاربران طرفداران خود را دارند.
  • تخته شاسی عکس : از روشهای دیگر مراقبت از عکس ، چسباندن آن بر روی تخته شاسی می باشد . تهته شاسی به طور کل یک تخته شاخته شده از MDF می باشد که در یک سمت خود از چسب دوطرفه استفاده می کند و در طرف دیگر (پشت تخته شاسی) ، شیارهایی جهت آویختن افقی یا عمودی آن در نظر گرفته شده است.
  • لمینیت عکس : لمینیت یک لایه پلاستیکی است که جهت محافظت از عکس در مقابل صدمات خط و خش خوردگی بر روی عکس کشیده می شود.