ابعاد چاپ عکس و کاربردهای هر سایز چاپی

ابعاد چاپ عکس از مواردی است که می بایست قبل از نهایی کردن سفارش چاپ بدان توجه داشت . همانطور که در نوشته “مراقبت از عکسهای چاپ شده” نیز بدان اشاره شد ، روشهای نگهداری مختلفی برای عکسها ، پس از پروسه چاپ وجود دارد . بنابراین اگر عکسهای چاپ شده شما در آلبوم عکس قرار می گیرند ، می بایست سایز چاپی عکس با لابراتوار هماهنگ شود . همچنین انواع قاب و شاسی عکس در سایزهای استاندارد مطابق با ابعاد استاندارد چاپ لابراتوار در بازار موجود می باشند و شما بدون نگرانی می توانید سفارشات چاپی خود را نهایی نمایید .

بنا بر سایزهای موجود در آتلیه میتوان ابعاد چاپ عکس مشتری و یا عکسهای آتلیه ای را در چند مورد زیر طبقه بندی کرد :

  • سایز چاپ گیفت و هدیه : این سایز چاپ بیشتر جهت دادن گیفت و یا قرار دادن در کیف پول مناسب است  . سایز های عکس 9 * 7 سانتی متر ، عکسهای کوچک سبک پولاروید تا سایز 9 * 12 در این دسته قرار می گیرند.
  • سایز چاپ آلبومی : از سایز چاپی 10 * 15 سانتی متر تا سایز 20 * 30 ساتی متر (نزدیک به ابعاد کاغذ A4) را می توان در دسته چاپ های آلبومی قرار داد . از این جهت این نام به این دسته اطلاق می شود که آلبوم های موجود و مرسوم در بازار ، در این ابعاد تولید می شوند . مرسوم ترین ابعاد این دسته عبارتند از 10*15 ، 15*20 ، 20*25 و سایز 20*30 سانتی متر.
  • سایزهای متوسط چاپی : از سایز چاپی 20*30 به بعد به دسته ابعاد چاپ متوسط می رسیم . این دسته ها معمولا سایز آلبومی رایجی ندارند و حتما برای نگهداری از آنها باید از شاسی کردن عکس یا استفاده از قاب های شیشه دار مرسوم استفاده کرد . سایزهای مرسوم این دسته عبارت است از : 30*40 ، 30*45 ، 40*60 ، 50*60 ، 50*70 سانتی متر .
  • سایزهای بزرگ چاپی : در این ابعاد می توان به سایزهای چاپ 60*90 ، 100*70 و 120*75 سانتی متر اشاره کرد . بیشترین کاربرد این ابعاد در چاپ عکس سر مجلسی عروس و یا عکسهای آتلیه ای خانوادگی است .

ابعاد چاپ عکس لابراتوار

کدام سایز چاپ عکس برای من مناسب است ؟

عوامل موثر در انتخاب سایز عکس چاپی

انتخاب ابعاد چاپ عکس مناسب برای عکس شما به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • محتوای عکس: محتوای عکس یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در تعیین سایز چاپی است . به طور مثال عکسهای هنری  و یا عکسهایی که نمایش جزئیات تصویر در آنها اهمیت دارد در سایزهای متوسط و یا بزرگ چاپ می شوند تا بیننده با پیام و جزئیات موجود در عکس ارتباط برقرار کند . مورد دیگر از انتخاب عکسهایی با سایز بزرگ ، عکسهای مراسم های خاص همچون تولد کودک و یا عکس سرمجلسی عروس می باشد.در موارد دیگر همچون عکس های خانوادگی ، عکسهای سفر و یا گیفت های اهدایی در مراسم ، سایزهای کوچکتر مورد انتخاب مشتریان هستند.
  • محل قرارگیری عکس: محل قرارگیری عکس نیز می‌تواند در انتخاب سایز آن تأثیرگذار باشد. برای مثال، اگر می‌خواهید عکس را در آلبوم عکس قرار دهید، می‌توانید از سایزهای کوچک‌تر استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید عکس را روی دیوار قرار دهید، باید از سایزهای متوسط تا بزرگ‌تر استفاده کنید. دلیل این کار فاصله چشمان بیننده تا تابلوی دیواری است . پس برای بهتر دیده شدن جزئیات و نوشته ها بر روی تصاویری که روی دیوار قرار می گیرند می توانید سایزهای بزرگتری نسبت به سایز آلبومی عکس سفارش دهید.
  • کاربرد عکس: کاربرد از عوامل دیگر انتخابی سایز نهایی چاپ است. برای مثال، اگر می‌خواهید عکس را به عنوان کارت پستال بفرستید، باید از سایزهای کوچک‌تر استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید عکس را به عنوان یک اثر هنری در معرض نمایش عموم در یک نمایشگاه قرار دهید، می‌توانید از سایزهای بزرگ‌تر استفاده کنید. ضمنا در بسیاری از رخدادهای هنری و یا مسابقات عکاسی ، سایزهایی حداقلی و حداکثری به شرکت کنندگان اعلام می شود که می بایست آن را رعایت نمایند.
  • بودجه : هزینه ای که می خواهید برای چاپ تکی و یا یکسری از عکس های خود به کار ببرید می تواند با انتخاب انوع کاغذ چاپ عکس و یا تعداد کمی عکسها افزایش قابل توجهی داشته باشد . به طور مثال کاغذ چاپی سیلک از کاغذهای مات لاستر و براق گلاسه گرانتر است . پس بهتر است با توجه به لیست قیمت چاپ عکس که بر حسب ابعاد و نوع کاغذ ارائه می شود ، هزینه های خود را بهینه نمایید.

در اینجا چند راهنمای کلی برای انتخاب ابعاد چاپی مناسب برای عکس شما آورده شده است:

  • برای عکس‌های خانوادگی و یادگاری، سایزهای 10 * 15 سانتی‌متر، 13 * 18 سانتی‌متر و 16 * 21 سانتی‌متر مناسب هستند. این سایزها برای قرار دادن در آلبوم عکس، قاب عکس و کارت‌های تبریک مناسب هستند.
  • برای عکس‌های هنری، سایزهای 20 * 25 سانتی‌متر، 20 * 30  سانتی‌متر تا عکسهای سایز بزرگتر مناسب هستند. این سایزها برای قرار دادن روی دیوار یا در نمایشگاه‌ها مناسب هستندو بنا بر سلیقه شخصی و یا استانداردهای نمایشگاهی قابل انتخاب می باشند.
  • برای کارت پستال و یا گیفت ، سایز 10*15 سانتی‌متر و کوچکتر از آن مقرون به صرفه و انتخاب مناسبی هستند. شما می توانید بر روی کاغذ 10 *15 دو عکس قرار داده و پس از چاپ آن را نصف کنید . با این کار عکسهای 9 * 7 با حاشیه سفید د اختیار خواهید داشت که برای گیفت مناسب هستند.

ابعاد مختلف چاپی بوم کنواس و تفاوت دید آنها روی دیوار